Webstratégia kialakítása

Számos formája van az online megjelenésnek a weboldaltól a közösségi médián át a hírlevélig, és ezeken a kommunikációs csatornákon belül is különböző stratégiák alkalmazhatók. Ha jól választjuk meg, hogy mire van szükségünk, és azt megfelelő stratégiával működtetjük, akkor az online megjelenés jövedelemtermelő tényezővé válik.

A webstratégia kialakításának főbb szakaszai

Az ügyféllel folytatott konzultációk alapján alakítjuk ki az online jelenlét stratégiáját, azaz a webstratégiát. Ez arra ad választ, hogy a cég milyen eszközökkel legyen jelen az online térben, és milyen intenzitással, milyen jelleggel működtesse azokat. Mindenki korlátozott erőforrásokkal rendelkezik, nagyon nem mindegy, hogy azokat hogyan osztjuk el.

Az ügyfél üzletének megértése

A webstratégi alapját az ügyfél üzletének, üzleti pozíciójának és üzleti céljainak alapos, marketingszemléletű megértése jelenti. Meg kell ismerni többek között a termékek piaci pozícióját, magát a piacot, a célcsoportokat, a versenytársakat, a meghatározó kulturális, gazdasági és jogi körülményeket, és tisztában kell lenni a cég üzleti terveivel is.

Partnerek bevonása

Egy cég online jelenlétének kialakítását össze kell hangolni a partnercégekkel. Pl. egy gyártó cég partnerei a termékeit forgalmazó cégek, vagy egy étrendkiegészítőket forgalmazó cég partnerei lehetnek egyes életmód-weboldalak. A webstratégiák összehangolásával, a vevők meggyőzésében vállalt szerepek elosztásával hatékony win-win pozíciók építhetők ki.

A webes jelenlét formái

Végigvesszük az összes szóba jöhető online jelenléti formát a weboldaltól kezdve a mások által fenntartott piactereken keresztül a közösségi médiáig, és az ügyféllel közösen megállapítjuk, hogy mely eszközöket érdemes bevetni, és azokat milyen módon érdemes üzemeltetni, hogy az üzleti célokat szolgálják. Ebben a szakaszban nagy szerepe van a konkurencia elemzésének is.

Erőforrásigény

Minden online jelenléti forma más és más erőforrásokat igényel a folyamatos üzemeltetéshez. Egy bemutatató, statikus weboldal fenntartása például viszonylag kevessé erőforrásigényes, de egy intenzív Facebook-oldal már annál inkább: mert tartalmat kell gyártani hozzá. De a weboldalnak is lehetnek olyan terméktámogató funkciói, amelyek gyakoribb tartalomgyártást feltételeznek. Felmérendő például, hogy a szükséges erőforrás – pl. szövegírás – beszerezhető-e kívülről. Olyan webstratégiát kell megalkotni, amely messzemenően figyelemmel van a folyamatos erőforrásigényre.